דרכון רומני – ייתכן בהחלט כי אתם זכאים לקבל דרכון רומני

בשנת 2007 הכריזה רומניה בגאון כי היא הופכת להיות שותפה באיחוד האירופאי. משמעות הדבר היא כל אזרחי רומניה הם למעשה אזרחי אירופה כולה ויכולים לנוע בחופשיות ברחבי היבשת, להתגורר, לעבוד וללמוד בכל מדינה באיחוד שיחפצו בה. בעקבות כך גם הדרכון הרומני שונה והוא אומנם נושא את שם המדינה, אך למעשה נחשב דרכון אירופאי לכל עניין ודבר.

דרכון רומני אם כן הוא שער הכניסה שלכם לאירופה וניתן להגיד כי גם לאוסטרליה, קנדה וארה"ב בשל תנאי קבלה פחות נוקשים לקבלת ויזה לעומת התנאים שמוצבים למחזיקי דרכון ישראלי. אם אתם צאצאים ליוצאי רומניה יתכן כי גם אתם זכאים לאזרחות ודרכון רומניים ולכל ההטבות שהם טומנים בחובם. מהם תנאי הזכאות ומהן הדרכים הטובות ביותר להתחיל בתהליך? הישארו עימנו.

עד שני דורות קדימה

אזרחי רומניה שעלו לישראל יכולים "להוריש" את אזרחותם עד שני דורות קדימה לצאצאיהם. כך יוצא שאם הוריכם או סביכם עלו מרומניה לישראל, אתם יכולים להיות זכאים לקבלת אזרחות ודרכון מקומיים. חשוב לדעת כי חוק האזרחות הרומנית מכליל גם ילדים מאומצים בקטגוריה זו ולא רק צאצאים ביולוגיים, אך במידה ואזרחותו של אדם ברומניה נשללה, לא ניתן להשיב אותה עבורו או עבור צאצאיו. בכל המקרים, תהליך קבלת האזרחות הינו מדורג – ראשית כל יש לאשר את אזרחותו הרומנית של מי שנולד שם (בדר"כ הסבים), לאחר מכן הדור השני ורק לאחר מכן הדור השלישי והלאה. לא ניתן למשל להעניק אזרחות לנכדיי העולה מרומניה מבלי להעניק ראשית כל את האזרחות לילדיו.

לא רק עולי רומניה

לפני שנת 1940 לרומניה היו שייכים שטחים מחוץ לגבולות המדינה. לרומניה היו שטחים באוקראינה, מולדובה ואף בולגריה. לכן, גם אם הדור השלישי הוותיק במשפחה (הסבים) שלכם לא עלו מרומניה אך ממדינות שהיו תחת אחריותה, ייתכן בהחלט כי אתם זכאים לקבל דרכון רומני לאחר שתקבלו אזרחות.

הבירוקרטיה הכרוכה בהוצאת הדרכון הרומני

אין מדינה בעולם שמקלה ראש בהענקת אזרחות למי שלא נולד בה, ובהתאם לזאת גם ברומניה תנאי הזכאות מאוד נוקשים וברורים.יחד עם זאת, מי שפועל נכון ומספק את כל ההוכחות באופן מסודר צולח את הדרך ביתר קלות. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא באמצעות התקשרות עם משרדי עורכי דין המתמחים באזרחות רומנית, דבר שיתבטא באופנים הבאים:

  • בירור זכאות –משרד עורכי הדין ידע להמליץ לכם האם בכלל להתחיל בתהליך, וזאת על ידי בדיקת סיכויי הזכאות שלכם לקבל אזרחות רומנית.
  • מסמכים –באמצעות המשרד גם תקבלו ייעוץ לגבי השגת כל המסמכים הרלבנטיים בהתאם לדרישות החוק הרומני – תעודות לידה, נישואים, תעודות אימוץ, תעודות המעידות על שינוי שמות משפחה, תעודות עלייה, פטירה ועוד, וכל זאת מתורגם לרומנית עם חותמת אפוסטיל. לא תמיד קל להשיג את המסמכים הנ"ל והדבר מחייב לעיתים הגעה פיזית לרומניה לשם עיון וצילום המסמכים.

חשוב להדגיש כי את הבקשה הסופיתלקבלת הדרכון עליכם להגיש בשגרירות הרומנית בעצמכם, וזאת בשל הקשחת התנאים אשר מונעים כניסת עורכי דין אל השגרירות החל משנת 2018.

אם תרצו לקבל מידע נוסף אודות תהליך קבלת אזרחות אירופאית, מוזמנים לבקר באתר http://www.citizen.co.il/