עיבוד שבבי ממוחשב ליצירת תבניות פלסטיק ותבניות סיליקון

לאן שלא נביט סביבנו, כל חפץ שנוצר על-ידי בן אדם, סבירות גבוה שנוצר בתהליך מכני ממוחשב על פסי ייצור של מפעלי ענק שבשנים האחרונות סין מובילה בעולם מהבחינה של אספקת מוצרים שונים וגם חלפים לרוב המוחלט (כמעט) של מוצרים שסובבים אותנו ביום יום.

במטרה לעמוד בצריכה גוברת וגדלה של הצורך שלנו בחלפים או מוצרים מוגמרים שממלאים מדפים של חנויות מבריקות, קיים צורך בפתרון יעיל ומדויק שלמעשה ניתן ללקבלו באמצעות עיבוד שבבי ממוחשב.

מיד נסביר ונרחיב איך באמצעות תהליך עיבוד שבבי , ניתן לספק את הצורך של אוכלוסיית העולם במוצרים שונים בתחומים מגוונים, אך קודם לכן נסביר מהו עיבוד שבבי להבנת המשך המאמר.

עיבוד שבבי זהו תהליך ממוחשב בעיקרו, כאשר נלקח חומר גלם שלרוב מדובר על פלדה או סגסוגת, אשר מהנדסים שמתכננים ייצור המוני עתידי של החלק שאנו רוצים לקבל בסוף התהליך ובודקים האם המוצר המוגמר יכול להיות מוכל בתוך הפלדה, כאשר לרוב מדברים על תבניות שתוך הזרקת נניח פלסטיק חם או סיליקון אל תוך התבנית העתידית, בסוף תהליך ההזרקה, נוכל לקבל את החלק הרצוי לצורך שימושי בתעשייה בתחום כלשהו – נניח בתעשיית הרכב.

אם ניקח לדוגמא כפתורים שונים שנמצאים על ההגה של האוטו המודרני או ידיות שבאמצעותן אנו פותחים דלתות של הרכבים, כל אלו נוצרים באופן אוטומטי על פסי ייצור גדולים, כאשר אותו חומר ממנו הם עשויים (לרוב מדובר על פלסטיק), מוזרק בלחץ אל תוך תבניות, אשר נוצרו לפני כן באמצעות עיבוד שבבי.

אם ראיתם אי פעם תבניות, בוודאי שמתם לב שהן מורכבות בדרך כלל משני חלקים, אשר מוצמדים אחד לשני וזאת לצורכי תחזוקה עתידית (ניקוי, שימון וכד').

אם נפריד את שני החלקים של אותן התבניות, נבחין שכל חלק בפנים, נראה בצורה מיוחדת עם צורות שונות וסוגים שונים של חיבורים של כל תא ותא ביניהם, כל זאת לא בטעות, אלא בכדי שהחומר המוזרק פנימה בלחחץ גבוה, ינוע בצורה חלקה בין תא לתא, כאשר בסוף הזרקת חומר מומס וקירורו, נקבל את המוצר הרצוי – אותו כפתור או ידית הרצויה לפי דגם הרכב בדוגמא שלנו.

דברנו על צורות שונות של התבניות כאשר מסתכלים פנימה – הצורות האלו מתקבלות בעת במהלך ייצור של תבניות אלו לפי הזמנת לקוח באמצעות תהליך של כרסום CNC, חריטה CNC והשחזה CNC.

למעשה באמצעות כרסום, חריטה והשחזה ניתן להגיע לדקויות של אלפית מילימטר ובכך ליצור מצב של ייצור המוני של מוצר סופי שעתיד להיות בשימוש בתעשיות שונות , כאשר אותם המוצרים מתאימים בצורה מושלמת למקום, בו הם אמורים להיות מורכבים בפסי ייצור ענקיים של נניח תעשיית הרכב או בתעשיות אחרות.

הציוד שבאמצעותו מייצרים תבניות מופעל על-ידי מחשב, שעבורו נכתבת תוכנה מיוחדת באמצעות מתכנת שצריך להכיר שפת תכנות של מחשבים אלו כל זאת בדומה לתכנות של מחשבים נייחשים שלנו בבית.

התוכנה שמיוצרת לתהליך ממוחשב ליצירת אותן התבניות, למעשה מסבירה בצורת קוד למשב את שלבי ההתקדמות בעיבוד של חומר גלם עד למצב שמתוך חתיכת פלדה מלבנית בדרך כלל, אנו מקבלים תבנית מיוחדת אשר תתאים לתהליך מורכב ואוטומטי של יצירת חלקים בהתאם להזמנת לקוח כזה או אחר ועל פי דרישותיו לטובת ייצור המוני של מורים שונים.

דן פישר עיבוד שבבי ממוחשב – מפעל לעיבוד שבבי בחולון

www.fischermolds.co.il