הסעות בחגי ישראל

ברוב הענפים במשק ישנן תקופות של שינוי במחירים בהתאם לתקופה או לעונה. אנו רואים כל הזמן מודעות  של "סוף עונה"  "50 אחוז הנחה על כל המוצרים" "שניים פלוס אחד" וכו'. הסיבות לכך יכולות להיות בין השאר תחרות או קידום מכירות, או ירידה בביקושים.

אחרי ההקדמה הזו ננסה להבין איך זה בא לידי ביטוי בהסעות. ברוב ימות השנה המחירים סטנדרטיים, לכל סוג רכב הסעות יש את המחיר שלו וזה כמובן תלוי במספר הק"מ והזמן שהרכב נמצא בשימוש. כאשר אנחנו נמצאים בתקופת החגים, המחירים מתייקרים היות והביקוש עולה. במאמר זה ננסה להבין את הסיבות.

בחול המועד פסח למשל שנופל בימי חול ויש ביקוש רב להסעות במרכז ובחלקים נוספים בישראל מפני שחלקים גדולים יותר באוכלוסייה מנצלים ימים אלה לטיולים וכך קורה שחלק מחברות הסעה לא יכולות לספק את הדרישות של הלקוחות לביצוע הסעות בימי החג ולכן הם מעלות את המחיר. כאן המקום גם לציין שבתקופה זו של חול המועד הכבישים מלאים ברכבים והפקקים עצומים, לכן גם הבלאי של רכב ההסעות גדול יותר ושעות הנהיגה  גם כן ארוכות יותר וכך יוצא ששכרו של הנהג עולה.

גם בפורים אפשר לראות עלייה במחיר ההסעה, הסיבה, הרבה אנשים ובעיקר בני נוער ירצו לבלות בחג הזה ולשתות כיד המלך ואז לא יוכלו לנהוג, לכן הם מעדיפים לצאת בקבוצות ולפי מספר האנשים בקבוצה יזמינו את הרכב המתאים. במקרה הזה קיים אלמנט נוסף שיכול לייקר מאד את המחיר, חלק מהחברות יוותרו על ההצעות להסעה של בני נוער מהחשש שבדרך חזרה חלקם יהיו שיכורים ויגרמו נזקים לרכב.

דוגמא בולטת במיוחד ל"ג בעומר. בחג הזה יש דרישה גדולה במיוחד להסעות באוטובוסים להילולה בהר מירון, חברות ההסעה מודעות לכך ולכן המחירים יכולים להיות גבוהים בצורה משמעותית בהשוואה ליום אחר. הביקוש לחברות הסעה ביום הזה נובע גם מסיבות נוספות הראשונה, רק עם רכב ציבורי ניתן להגיע לאתר והסיבה השנייה האירוע נמשך כל הלילה ולכן הרבה אנשים היו מעדיפים לישון בדרך חזרה.

סיבה נוספת שיכולה לייקר את ההסעה כאשר חברת הסעות נדרשת להסיע קבוצת אנשים שומרי מסורת ממרכז הארץ לצפון המדינה בערב חג ולהחזיר אותם מיד בצאת החג אזי חברת ההסעות יכולה לדרוש תשלום עבור הלינה של הנהג מאחר והנהג חייב להיות צמוד לקבוצה למרות שבחג הוא לא יזיז את הרכב שהרי מיד עם צאת החג הם חייבים לחזור.

למרות כל זאת, ישנם חגים וזמנים שבהם המחירים דווקא יכולים לרדת במעט, אם ניקח את התקופה של הימים הנוראים שבהם אין ביקושים להסעות, אין הרבה טיולים או נסיעות לבתי מלון וחברות ההסעה צריכות עבודה, הרי שהם יבואו לקראת הלקוחות ויוזילו את המחירים.

 

לסיכום, מכאן ניתן להבין את הסיבות והגורמים לעליית המחירים בחגים.

 

למידע נוסף אודות אפשרויות הסעה ממרכז הארץ לכל חלקיה ניתן לבקר באתר www.hasaots.co.il