הדרך להוציא דרכון הונגרי, קבלת דרכון הונגרי ואזרחות הונגרית

אם הינכם צאצאים לאזרח הונגרי ועומדים בקריטריונים של חוק האזרחות ההונגרי,אתם יכולים לראות את עצמכם ברי מזל. לעומת מדינות אחרות באיחוד האירופאי (למשל, ספרד ופורטוגל), ההונגרים מקלים מאוד על המבקשים להתאזרח ע"פ קשר דם, כך שהדרך שלכם לקבלת דרכון הונגרי המזכה ביתרונות רבים, קרובה מתמיד. מהם התנאים לקבלת האזרחות והדרכון הנכספים? הישארו עימנו.

מה אומר חוק האזרחות ההונגרי?

החוק ההונגרי אומר כי במידה ואדם נולד בשטח המדינה (או שנולד בעבר בשטחים שהיו בשליטת הונגריה) הוא זכאי לקבל אזרחות מקומית שמזכה באופן אוטומטי גם בדרכון הונגרי יוקרתי. משמעות הדבר היא כי אם קרובי המשפחה שלכם נולדו בהונגריה, הם קרוב לוודאי נותרו אזרחים הונגרים, אלא אם היא נשללה מהם מכל מיני סיבות כאלו ואחרות.

אך מה אומר החוק עבור אלו שנולדו מחוץ להונגריה? ולמעשה מדובר ברוב הישראלים אשר מגישים את בקשות האזרחות? ובכן,עבורם הדבר תלוי מאוד בשנה בה נולדו ובאופן יותר מדוייק, האם נולדו לפני או אחרי 1957, השנה בה חוק האזרחות בהונגריה השתנה באופן משמעותי. במידה ואדם נולד לפני שנת 1957 ואביו נולד בהונגריה, הוא יקבל אזרחות הונגרית. במידה ומדובר באם הונגריה אך באב לא הונגרי (למשל, האם נולדה בהונגריה, עזבה והתחתנה עם אדם שהוא לא אזרח הונגרי), הרי שלא ניתן לאשר את האזרחות עבור הצאצאים.

לאחר שנת 1957 חל שיפור לטובה בתנאי החוק כך שכל מי שנולד לאחר שנה זו יכול להגיש בקשה לקבלת אזרחות בין אם האם, האב או שניהם נולדו בהונגריה ובכך עולה הסיכוי לקבלת אזרחות אירופאית בהונגריה.

ומה הדין לגבי דור שני בארץ? ובכן, כאשר הסבים הם אזרחים הונגריים, לא ניתן לאשר את האזרחות לנכדים ולדלג על דור ההורים. כך יוצא שגם מי שהוריו כבר אינם בחיים ומוכיח כי הסבים היו אזרחי הונגריה, עדיין צריך להשקיע זמן וכסף גם בהשבת האזרחות להורים, ורק לאחר מכן לעצמו, בכפוף כמובן לתנאי החוק לפני ואחרי שנת 1957.

לבד או לקבל ייעוץ של משרד עורכי דין בתחום קבלת אזרחות ודרכונים של מדינות זרות?

למרות שהונגריה אינה מערימה יותר מידי קשיים מבחינת תנאים לעומת מדינות אחרות (למשל מבחני שפה או היסטוריה), עדיין קשה מאוד להוציא אזרחות ודרכון מקומיים ללא ליווי מקצועי. ראשית כל, יש להשיג את כל המסמכים הרלבנטיים (תעודות נישואים, לידה, פטירה ועוד) ולתרגמם להונגרית בחותמת נאמן למקור. המסמכים הללו אינם קלים להשגה. רבים מהם הושמדו בזמן מלחמת העולם השנייה ואחרים נמצאים בארכיונים היסטוריים שכוחי אל.

כמו כן יש לדעת את השפה ההונגרית היטב על מנת להסתדר בהונגריה במהלך השגת המסמכים, דבר מסובך למרבית הישראלים שלא נולדו שם. הדרך לקצר את התהליך ולהקל עליכם מאוד, טמונה בהתקשרות עם משרד עורכי דין המתמחה בכך. כך תדעו מראש מה סיכויי ההצלחה שלכם, יהיה מי שיבצע את החקר המקדים ואת החיפושים עבורכם, ולא תאלצו להתמודד עם שום בירוקרטיה. תוך שנה עד שנה  וחצי תקבלו את האזרחות והדרכון ההונגריים, ותהפכו לאזרחי האיחוד האירופאי עם כל ההטבות הנלוות לכך.